top of page
Europapark_edited.png

Onderzoek

Naast projecten werkt Atelier OUI ook hard aan onderzoek: hoe kunnen we de beste openbare ruimte ontwerpen? Als resultaat van ons onderzoek is de OUI-strategie ontstaan, die hieronder te zien is. Deze gebruiken we nu al een lange tijd, en aan de hand van deze matrix testen we of het ontworpen plan succesvol gaat zijn.

Een fijn urban sportspark is namelijk niet alleen een plek voor sporters, maar een schone, veilige en gezellige openbare plek voor iedereen. 

240425 strategie B.jpg

1. Community

Een project begint vaak bij de gemeenschap: aan wat voor skateplek is behoefte? Wie zullen er uiteindelijk gebruik maken van het park? Deze vraag stellen is essentieel: een goede skateplek heeft immers draagvlak nodig, en mensen die het onderhouden en toe-eigenen zodra het af is. 

2. Plek

Een succesvolle sportplek is geen catalogus-park, maar een met aandacht ontworpen openbare plek. We zien skateparken als moderne theaters in de stad, waar bezoekers het schouwspel van skaten, bmx-en, stuntsteppen en freerunnen kunnen bekijken. Sport verbindt mensen, en skateparken zijn daarmee kleine stadions in de stad. 

Schermafbeelding 2024-03-20 133334 transparant.png

3. Inrichting

De skateparken van nu zijn allang geen losse objecten in een park meer: de obstakels zijn integraal verwerkt in het park, waarbij groen, verlichting, wandelpaden, materialisatie en meubilair allemaal samen ontworpen zijn. Dit is essentieel voor de langdurige veiligheid en verzorgdheid van een park. 

4. Gebruik

Tot slot het gebruik: hoe verwelkom je nieuwe sporters in het park? Voor succesvolle parken is het van groot belang dat het park levend gehouden worden, door middel van evenementen, lessen, obstakels voor verschillende niveaus en gebruikers die een oogje in het zeil houden. Zo blijft het park goed gebruikt, en de omwonenden tevreden met het gebruik. 

Deze OUI-strategie gebruiken we in een breed scala aan projecten en onderzoeken, waaronder:

Haalbaarheidsonderzoeken

Een haalbaarheidsonderzoek geeft onze opdrachtgevers de benodigde houvast om keuzes te maken, richting te bepalen, de juiste oplossing te kiezen en de politiek, gebruikers en bewoners te overtuigen. Onderzoek geeft overzicht en helderheid. Niets is immers zo vervelend als het realiseren van een park dat niet gebruikt wordt, niet de potenties van de locatie benut, of een onveilige situatie creëert.​

​

Het resulterende document (of dit nu haalbaarheid, visie of studie heet) helpt opdrachtgevers bij:

  • het scherp in beeld krijgen van de werkelijke opgave en hier de juiste richting aan geven richting het proces van realisatie.

  • wat er speelt bij de bewoners en het lokaliseren van stakeholders

  • het leveren van argumentatie ten behoeve van besluitvorming

  • het inrichten van het proces op het gebied van ontwerp, realisatie, planning, financierings/ subsidietraject, fasering

  • het organiseren van participatie trajecten

  • het krijgen van inzicht in de te maken kosten

  • het enthousiasmeren van bewoners en gebruikers

"Hoe de opgave er ook uit ziet, de plek is altijd onderdeel van een grotere context. Onderzoek zorgt ervoor dat de opgave integraal bekeken wordt op ruimtelijke, functionele, programmatische, financiële, participatie en plannings aspecten.”

Verouderde voorzieningen

Sinds begin jaren 80 worden er al skateparken gebouwd in Nederland, maar uiteraard is er sinds die tijd veel veranderd. In veel gemeentes zijn de voorzieningen verouderd, en toe aan vernieuwing. De economische levensduur van deze objecten allang voorbij en staan ze vaak op instorten. Daarnaast zijn deze veelal catalogus objecten, vaak gemaakt met onprettige materialen en voldoen ze niet meer qua afmetingen en stijl. Eigentijdse Urban Sport is het domein van maatwerk.

 

scenario 2 middenas copy_edited.jpg

“Zomers skaten we eigenlijk niet op deze plek, want als je valt dan brand je je aan het oppervlak van de stalen catalogus obstakels, die door de zon gloeiend heet zijn geworden.“
Gebruiker skatepark Europapark Alphen ad Rijn

Programma & Urban Spot

Bij de Urban Spot gaat het altijd om het bij elkaar brengen en faciliteren van urbane plekken voor diverse groepen mensen. Een sport faciliteit staat nooit op zichzelf maar is onderdeel van een bredere context. Welke zaken spelen er in de directe omgeving, welke behoeften zijn er nog meer, kunnen we misschien programma en doelgroepen aan elkaar koppelen?
Bijvoorbeeld: als je een kiosk maakt naast een freerun parkours kunnen voorbijgangers met koffie kijken naar de sporters. Bied je de mogelijkheid voor een skaterepairshop naast een nieuw skatepark dan versterk je de community. Maar ook: genoeg groen en meubilair om het een prettige plek te maken.

Participatie

Misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor een geslaagd project is participatie van gebruikers en omwonenden. Dit is een vorm van sociale duurzaamheid: een zekere 'ownership' wordt al gecreëerd voordat de urban spot opgeleverd wordt, en vergroot daarmee de kans op succes. Wij zetten participatieprojecten in zijn geheel op, en denken daarbij aan het volgende:

​

  • Welke leeft er in de buurt en waar is behoefte aan?

  • Welke belangenhebbenden /stakeholders zijn er?

  • Hoe organiseer je de participatie (organisatiestructuur)?

  • Welke vorm van participatie is geschikt voor dit project? (online, offline, mee ontwerpen, abc keuze...)

  • Waar kan men wel en niet over meedenken?

  • Hoe kunnen we ownership creëren voor deze plek? (inspraak vs commitment)

“Van schommelen worden mensen blij. Voor het schommelstation we de gemeente overtuigd om het oude benzine station om te mogen vormen tot creatieve schommelplek, die de aanjager van het plein bij het werkgebouw is geworden.”
Reonald Westendijk Architect ontwerper Maastricht

crossbaan.png

Financiering en planning

Het vraagstuk financiering is onder te verdelen in twee zaken. Wat gaat het kosten en hoe gaan we dit betalen? Samen met gemeenten doen we onderzoek naar de mogelijke budgetten, subsidies en co-financieringen. Ook kijken we naar onderhoud en exploitatie; dat verzekert een park dat voor een lange tijd gebruikt kan worden. 

Daarnaast is het maken van een planning in vroege stadia is erg indicatief,  maar juist door nu al bepaalde aannames te doen ontstaat er een plan waarbij over alle facetten is nagedacht. Op basis van een plan kun je afwijken, plannen aanscherpen en verfijnen.

roze tanker copy.png
logo variant 2 wit.png

Eerste Atjehstraat 26H
1094KM Amsterdam

Nederland



+31 20 331 33 09
atelier@oui.nu

Atelier OUI is ontwerpcollectief dat gespecialiseerd in Urban Sports Architectuur.

Met een multidisciplinair team van urban sporters, (landschap) architecten, meubel-  en social designers, onderzoeken, ontwerpen en bouwen we al meer dan 8 jaar sociale, creatieve, sportieve, unieke duurzame plekken in de stad.

Atelier OUI heeft onder leiding van Guido Schuurman een pro-actieve, analytische, bottom-up approach, waarbij expertise gedurende het hele proces van onderzoek, participatie, ontwerp, realisatie en onderhoud gegarandeerd is.

Thanks for submitting!

  • Instagram
  • LinkedIn

© 2022 by OFMAA Architecten

bottom of page